Koleje inwestują w Małopolsce Zachodniej
W Oświęcimiu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego. Nowa infrastruktura umożliwi wykonywanie usług serwisowych, utrzymaniowych i naprawczych. Będzie przeznaczona przede wszystkim do obsługi taboru eksploatowanego przez Koleje Małopolskie oraz innych przewoźników kolejowych.
Koszt inwestycji to ponad 50 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich to blisko 30 mln zł. Końcem czerwca w Oświęcimiu przy ul. Wyzwolenia 2 – na terenie przyszłego zaplecza – podpisano umowę z wykonawcą, firmą Budimex.
– Koleje w Małopolsce prężnie się rozwijają, widzimy tutaj nowy przystanek, funkcjonalny parking dla podróżnych oraz nowoczesne pociągi. Dzisiaj pasażerowie – mieszkańcy i turyści odwiedzający nasz region, oczekują bezpiecznych, nowoczesnych i komfortowych warunków podróży. Cieszy fakt, że dzięki pracy polskich inżynierów już na przełomie 2026 i 27 roku ta niezwykle potrzebna inwestycja będzie zrealizowana. Zaplecze kolejowe będzie bowiem służyć temu, aby pociągi Kolei Małopolskich były bezpieczne, komfortowe i odpowiednio przygotowane do trasy – podkreśla marszałek Łukasz Smółka.
W ramach inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim – w trybie zaprojektuj i wybuduj” zaplanowane jest wykonanie m.in. budynku hali napraw z częścią socjalną, wiaty, budynku technicznego, torów i rozjazdów oraz niezbędnych instalacji.
Nowoczesne zaplecze stacji Oświęcim umożliwi m.in. wykonywanie przeglądów technicznych, bieżących napraw i obsługi sanitarnej bez konieczności przejazdu pojazdami do innych punktów obsługi taboru kolejowego. Zapewni również miejscową rezerwę taborową i da możliwość eliminowania usterek taboru w nowej i dogodnej logistycznie lokalizacji w Oświęcimiu.
Całkowita wartość projektu wynosi ok. 50 mln zł, z czego ponad 29,1 mln zł stanowi dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
Nie tylko zaplecze
– Oświęcim to bardzo ważny 4-kierunkowy węzeł komunikacyjny: na Śląsk, Trzebinię, Skawinę i w stronę Podbeskidzia, Bielska czy Czechowic. Miliony pasażerów czy klientów Kolei Małopolskich, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, pierwszy obrazek, jaki tutaj zobaczą, to będzie otoczenie dworca. Chcemy, aby nowe zaplecze kolejowe było symbolem dobrze funkcjonującej gospodarki Małopolski, dobrze rozwiniętej komunikacyjnie – dodał prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek.
Inwestycja ma m.in. umożliwić rozwój siatki połączeń kolejowych w Małopolsce Zachodniej. Władze województwa chciałyby, aby w niedalekiej przyszłości uruchomione zostały połączenia kolejowe Oświęcimia z Tychami, aby tak się jednak stało niezbędne jest zaangażowanie, także finansowe, władz województwa śląskiego. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone, jednak nie padły żadne konkrety.
Marszałek Łukasz Smółka zapewniał także, że władze województwa małopolskiego myślą o rozwinięciu połączeń na innej linii kolejowej w naszym regionie – z Krakowa do Wadowic, Andrychowa, Kęt i dalej do Bielska-Białej. Tutaj jednak także niezbędne jest zaangażowanie samorządu województwa śląskiego.
Będzie nowy tabor
Podczas konferencji przypomniano, że budowa zaplecza kolejowego do obsługi taboru w Oświęcimiu to kolejna już ważna inwestycja, która umożliwi dalszy rozwój Kolei Małopolskich i transportu kolejowego w regionie. We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa ramowa o wartości ponad 1,3 mld zł na zakup 25 pociągów, które wzmocnią tabor przewoźnika. W jej ramach podpisano już dwie umowy wykonawcze na zakup łącznie 12 pojazdów. Pierwsze pociągi trafią na małopolskie tory w połowie przyszłego roku.
Jarosław Zięba
