Nie ma przeszkód dla obwodnicy Zatora

Krajowa Izba Odwoławcza podtrzymała decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wyborze wykonawcy nowej obwodnicy Zatora. W lipcu, po kontroli dokumentów, planowane jest podpisanie umowy na budowę tej trasy. Jej koszt to 76,2 mln zł.

Wykonawca obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 po raz pierwszy wybrany został na początku września 2024 r. Została nim firma Skanska. Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestnicy postępowania (również Skanska, która je wygrała). W takiej sytuacji GDDKiA zdecydowała się na unieważnienie wyników i ponowną weryfikację złożonej dokumentacji. 

Tym razem jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Również od tego rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania, które jednak na przełomie maja i czerwca zostały przez Krajową Izbę Odwoławczą w całości oddalone, co oznacza, że już wkrótce będzie mogła zostać podpisana umowa na realizację inwestycji.

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 i drogi wojewódzkiej nr 781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK 28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.

Obwodnica Zatora będzie realizowana z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją. Zastosowana zostanie metodyka BIM, w której od projektu przez realizację aż po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim Oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.

Wszyscy wykonawcy bardzo zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnej inwestycji. Spotykając się, każdy, zarówno przedstawiciele branży budowlanej, jak i drogowcy z GDDKiA, miał poczucie, że uczestniczy w przygotowaniu rozwiązania, które ma szanse zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w naszym kraju.

Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.