Oświęcim stawia na elektromobilną komunikację

Oświęcimski przewoźnik sukcesywnie wymienia stare, wysłużone autobusy na nowoczesne ekologiczne. Niedługo tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji wzmocni 14 autobusów elektrycznych. Spółka na dziewięć pojazdów pozyskała pieniądze europejskie, a pięć kupi dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Gospodarki Wodnej i Środowiska.

Już w drugiej połowie roku na ulice Oświęcimia wyjedzie sześć „elektryków” firmy Solaris. Pozostałe będą wozić pasażerów w 2026 roku. – Pierwszym pojazdem będzie autobus o długości 18 metrów. Przyjedzie do nas w lipcu, kolejne dwa 9-metrowe „elektryki” będą w Oświęcimiu we wrześniu i następne dwa w grudniu. Pod koniec roku gotowy będzie też autobus 12-metrowy – informuje Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji. Umowa przewiduje, że kolejne przyjadą do Miejskiego Zakładu Komunikacji do kwietnia 2026 roku. – Autobusy elektryczne są ciche i nie emitują spalin. Wzmacniając zeroemisyjny tabor, dbamy o nasze środowisko. Podnosimy komfort mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej, a wygodne autobusy powinny zachęcić więcej osób do wyboru tego środka transportu. Myślimy też o rozbudowie systemu informacji pasażerskiej o nowe lokalizacje, szukamy możliwości sfinansowania tego przedsięwzięcia – mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.

Wśród dziewięciu autobusów z dofinansowaniem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji najwięcej, bo aż sześć będzie w wersji MIDI, czyli o długości od 9,2 do 10,5 metra. Dwa autobusy MAXI będą miały długość 12 metrów i tylko jeden będzie w typie MEGA, czyli ponad 18 metrów. Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z tego ok. 23 mln zł to pieniądze europejskie, które Miejski Zakład Komunikacji pozyskał z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Dofinansowanie obejmuje też budowę stacji transformatorowej w zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz stacji ładowania i transformatorowej po drugiej strony miasta przy punkcie socjalnym przy ul. Unii Europejskiej.

Oświęcimski przewoźnik kupi też pięć autobusów elektrycznych, na które pozyskał pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt inwestycji wynosi 16,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków PFR wyniesie 12,5 mln zł. Dostawa autobusów i ładowarek będzie realizowana od grudnia tego roku do kwietnia 2026 r.
Pasażerowie linii miejskich i podmiejskich znają już zalety i udogodnienia autobusu elektrycznego. Korzystają z niego od czterech lat. Autobus ma długość 12 metrów. Jest przygotowany do przewozu 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Ma niską podłogę z wysuwaną platformą dla osób na wózkach, ma też biletomat. Wnętrze jest klimatyzowane, posiada Wi-Fi oraz monitoring w środku i na zewnątrz pojazdu.