Wiosenne koktajle

Wielkimi krokami zbliża się wiosna. Temperatura coraz wyższa, słońca coraz więcej, czas zrezygnować z ciężkich zimowych kurtek i butów.

A co jeśli po zimie zostało kilka zbędnych kilogramów? Czujesz się ciężko? Brakuje ci energii? Masz suchą ziemistą cerę?
W internecie krążą zalecenia mówiące o tym, że najlepszym sposobem na oczyszczenie organizmu i schudnięcie jest wypijanie koktajli zamiast wszystkich posiłków.  Najlepiej, żeby były to koktajle gotowe, tylko do rozpuszczenia w wodzie lub mleku. Producenci zachwalają ich skład, zapewniają, że dostarczą nam wszystkiego, co niezbędne, by być zdrowym, szczupłym i pięknym. Ale czy na pewno tak powinno być? Czy koktajle mogą zastąpić całodzienne posiłki? Czy dobrym pomysłem jest wypijanie koktajlu zamiast konkretnego obiadu?
Moim zdaniem nie tedy droga! Gotowe koktajle nie uczą zasad zdrowego komponowania posiłków, a po ich odstawieniu najczęściej pojawia się efekt jojo. 
Nie zmienia to faktu, że koktajle, przygotowane w domu, są świetnym sposobem na szybki posiłek dostarczający sporej dawki witamin, minerałów, energii czy budulca dla naszych mięśni.  Doskonale sprawdzają się jako drugie śniadanie lub podwieczorek. Szczególnie polecam taką formę posiłku zapracowanym osobom, które skarżą się, że nie mają czasu na zjedzenie kanapki czy owoców.
Działanie koktajli na organizm może być różne:
  1. Regulujące gospodarkę wodną organizmu, oczyszczające organizm (warzywno owocowe, z dodatkiem ziół, rozcieńczone wodą lub zieloną herbatą)- usuwają namiar wody z organizmu, uzupełniają niedobory składników mineralnych i witamin
  2. Dające energię, będące materiałem budulcowym dla osób aktywnych fizycznie (na bazie fermentowanych produktów mlecznych, owoców, miodu, kasz)- dostarczają pełnowartościowego białka i węglowodanów
  3. Dodające energii w chorobie lub w niedożywieniu- w małej objętości powinny dostarczać jak najwięcej energii (na bazie kasz, masła, awokado, banana, miodu, olejów).
  4. Nie pozostaje więc nic innego, jak zakupić blender i do dzieła! W koktajlu wielka moc!
Marta Tobiczyk
 

Rubryka redagowana we współpracy z Poradnią Dietetyczną „Dieta i My”

www.dietaimy.pl, tel. 513 691 529, e-mail: poradnia@dietaimy.pl

 

Przepisy na koktajle

Koktajle oczyszczające

  • Koktajl: 30 g sezamu, 50 g świeżych lub mrożonych truskawek, 50 g dojrzałego banana, 1/2 szklanki pokruszonego lodu – wszystko dokładnie zmiksować
  • Koktajl szpinakowo-jabłkowy: 50 g świeżych liści szpinaku, 100g jabłka, 1 plasterek limonki, mleko kokosowe (50 ml), imbir świeżo starty – wszystko dokładnie zmiksować, rozcieńczyć wodą niegazowaną 
  • Koktajl bananowo-szpinakowy: 50 g banana, 40 g winogron, 30 g jabłka, 40 g świeżych liści szpinaku, 10 g ziaren słonecznika, 5 g płatków migdałów – zmiksować
  • Koktajl z pokrzywą (zwiększający poziom żelaza): pół banana, 50 g czarnej porzeczki, 1 łyżka soku z cytryny, 2 migdały, 100 ml naparu z pokrzywy, 2 g spiruliny (opcjonalnie) – zmiksować
  • Koktajl z pietruszki (zwiększający poziom żelaza): kilka gałązek zielonej pietruszki, 2 suszone morele, 1 łyżka soku z cytryny, pół jabłka – zmiksować, rozcieńczyć 200 ml wody lekko gazowanej
Koktajle wzmacniające przy niedożywieniu
  • Koktajl: Kasza jaglana (30 g surowej – ugotować) z winogronami (200 g), płatkami migdałowymi (5 g) i jagodami goji (5 g) – zmiksować, rozcieńczyć mlekiem migdałowym (150 ml)
  • Koktajl z makiem (duża zawartość wapnia, wzmacniający organizm): 2 suszone morele (namoczyć pół godziny, odsączyć ), mak niebieski 20 g, mleko migdałowe (200 ml) – zmiksować
  • Koktajl orzechowy (nienasycone kwasy tłuszczowe): 3 orzechy włoskie, 4 migdały (namoczyć razem z orzechami, odsączyć), 2 mandarynki, łyżeczka nasion chia, woda mineralna niegazowana (150 ml)- zmiksować
  • Mięta z czekoladą (duża zawartość magnezu): 1 łyżeczka naturalnego kakao, 2 listki świeżej mięty, 2 łyżeczki miodu, mleko krowie lub migdałowe (200 ml) – zmiksować
  • Wzmacniający koktajl jaglany (węglowodany, nienasycone kwasy tłuszczowe): pół szklanki ugotowanej kaszy jaglanej, 20 g suszonej żurawiny, 30 g orzechów, 1 łyżeczka miodu, 150 ml mleka krowiego lub roślinnego – zmiksować
  • Wzmacniający koktajl z kaszą kuskus (węglowodany, duża dawka energii): pół szklanki ugotowanej kaszy kuskus, 2 daktyle, pokruszona połowa laski wanilii – zmiksować
 

Koktajle dla osób aktywnych fizycznie

  • Koktajl z maślanki naturalnej (200 ml), borówek mrożonych (100 g) i orzechów włoskich (20 g) – zmiksować
  • Koktajl z mleka ryżowego lub krowiego (150 ml), siemienia lnianego (5 g), banana (50 g) i migdałów (5 g) – zmiksować
  • Koktajl: banan (50 g), mleko sojowe lub krowie (150 ml), 30 g ugotowanego ryżu, 5 g miodu – zmiksować
  • Koktajl: 30 g płatków owsianych górskich, 150 ml mleka ryżowego lub maślanki naturalnej, owoce – np. mrożone borówki 50 g, 20 g nasion chia – zmiksować

 


Lista Poradnik dietetyka
Strona główna

Reklama

Reklama


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama